Do efektywnej komunikacji i pielęgnowania w sobie takich emocji jak empatia i współczucie, potrzebna jest umiejętność aktywnego słuchania – bez skupiania na tym, co za chwilę powie się samemu. Jest to naprawdę sporym wyzwaniem, ponieważ jako ludzie od razu staramy się wszystko kategoryzować i znajdować związki pomiędzy naszym zżyciem a obserwacjami, żeby świat nie przestawał nas interesować. Problem pojawia się wtedy, kiedy swoim egocentryzmem odbieramy moc osobie, która dzieli się z nami czymś ważnym.
Pierwszym sposobem na aktywne słuchanie jest rozpoczęcie rozmowy z odpowiednim nastawieniem. Przede wszystkim wybierz dobry czas na to, aby słuchać aktywnie. Dobrą chwilą jest ta, kiedy między tobą a twoim rozmówcą nie ma poważniejszych problemów. Wybierz osobę, z którą na co dzień nie prowadzisz nieustannych walk o władzę.
Zanim rozpoczniesz rozmowę pomyśl o tym, jak takie aktywne słuchanie powinno wyglądać, jakie powinno wywoływać emocje. Aby pokazać swemu rozmówcy, że słuchasz, możesz wykorzystać język ciała. Nawiązuj kontakt wzrokowy, przybieraj wyrazy twarzy odpowiednie do emocji mówiącego, kiwaj głową, kiedy zgadzasz się z tym, co mówi druga osoba. Niech twoje ciało będzie zwrócone ku rozmówcy, nie krzyżuj rąk i nóg. Dzięki temu wysyłasz komunikat, że jesteś otwarty i umożliwia to swobodniejszą wymianę energii.
Co jest ważne: aktywne słuchanie nie oznacza, aby w ogóle się nie odzywać. Oczywiście należy dać rozmówcy dużo czasu na mówienie bez przerywania, ale możesz się również angażować w rozmowę, na przykład zadając doprecyzowujące pytania, albo powtarzając pomysły rozmówcy własnymi słowami. Zadawaj pytania takie jak: „Co wydarzyło się później?”. Jeżeli coś nie jest dla ciebie jasne, spróbuj wyjaśnić własnymi słowami to, co ktoś powiedział, używając zwrotów: „Wydaje mi się, że chodzi ci o to, że…” albo: „Innymi słowy, masz na myśli, że…”, a następnie w razie potrzeby pozwól rozmówcy doprecyzować swoje myśli.
Pamiętaj również, aby rozpocząć rozmowę bez snucia planów o rozmawianiu na interesujące cię tematy. Poddaj się chwili. Po zakończeniu rozmowy przeanalizuj, jak ci poszło. Może się okazać, że twoje myśli błądziły albo kusiło cię, żeby zmienić temat rozmowy. Wszystko w porządku, aktywne słuchanie wymaga praktyki. Ćwicz, a na pewno zauważysz korzyści płynące z aktywnego słuchania, takie jak łączenie się z radością albo innymi emocjami swojego rozmówcy i ułatwienie mu odczucia, że jest ważny.
Opracowano na podstawie książki „Współczucie to klucz do wszystkiego” Alexandry Chauran: